+93-747-159-153 — pphs1394@gmail.com
IMG_6501

دیدار از کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

September 17, 2019

آشنایی با کمیسیون مستقل حقوق بشر

فضای سالن را صوت دلنشین قرآن پر کرد. همه حاضران مجلس همه به سکوت نشسته بودند. این سکوت، با صدای بلند صلواتی از سوی حاضران به هم شکست. عبدالحد فرزام رییس دفتر ساحوی حقوق بشر افغانستان پشت تربیون قرار گرفت و سخنان خود را آغاز کرد. آقای فرزام در ابتدا در مورد تاریخچه حقوق بشر در جهان و افغانستان سخن گفت و بعد هم به فراز و نشیب هایی که حقوق بشر از آغاز تا حال پیموده است اشاره کرد. بعد محور سخنان آقای فرزام به سمت به وجود آمدن کمیسیون های حقوق بشر در هر کشور چرخید. آقای فرزام در ادامه صحبت های خود از ویژگی ها و صلاحیت های کمیسیون مستقل حقوق بشر سخن گفت و سخنان خویش را پایان داد. او پس از جواب دادن به سوال یکی از دانش آموزان صنف نهم، تربیون را ترک کرد.
بعد از عبدالحد فرزام صدای استاد حفیظ الله ابرم، رییس هیأت مدیره پگاه در فضای سالن طنین انداخت. آقای ابرم ابتدا در مورد پیشنیه تاریخی افغانستان صحبت کرد و اینکه چگونه افغانستان حقوق بشر را پذیرفته است؟
محور بعدی سخنان آقای ابرم اشاره به راهکارهایی برای تطبیق درست حقوق بشر در کشور و ارایه پیشنهادها برای همگانی کردن حقوق بشر در افغانستان بود. به این ترتیب سخنان ایشان نیز به پایان رسید.
بازمحمد آموزگار سومین شخصی بود که پشت تربیون ایراد سخن کرد. وی به عنوان استاد بخش تعلیمات حقوق بشری در کمیسیون مستقل حقوق بشر به مواردی چون معرفی اعضای کمیسیون، نحوه انتخاب آنان برای بخش های مربوط در کمیسیون، مصداق های حقوق بشر، ویژگی های حقوق بشر، اصول حقوق بشر، هدف از آموزش حقوق بشر، نکاتی در مورد شهروند جهانی و لازمه هایی برای شهروند جهانی شدن و همچنان فواید تطبیق حقوق بشر به ما آموزش داد.
آقای آموزگار سپس از حاضران مجلس برای بازدید از بخش های مختلف کمیسیون دعوت به عمل آورد و همه حاضران تالار برای بازدید تالار را ترک کردند. دانش آموزان با راهنمایی کارمندان کمیسیون از بخش های مختلف کمیسیون دیدن کردند. دانش آموزان از کتابخانه کمیسیون نیز دیدن کردند. آنجا کتاب های مختلفی به دسته بندی های منظمی تقسیم شده بود. این کتاب ها، در آغوش قفسه ها و الماری ها انتظار بازدید کنندگان را می کشید. چند تابلوی رنگ روغنی نیز در بالای یکی از الماری ها خودنمایی می کرد و توجه بازدید کنندگان را به خود جلب کرده بود.
بازدید کنندگان بعد از آنکه دقایقی را در کتابخانه کمیسیون مستقل حقوق بشر گذراندند با لبخندهایی که بر لب هایشان نقش بسته بود کمسیون را ترک گفتند و به سمت خانه های خود بازگشتند.

گزارشگر: علی سجاد افضلی، صنف نهم

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x