+93-747-159-153 — pphs1394@gmail.com
نمودار صندوق تعاونی پگاه

صندوق تعاونی پگاه

November 28, 2020

صندوق تعاونی پگاه، همزمان با تأسیس این نهاد آموزشی در بهار سال ۱۳۹۴ ایجاد شد. ایجاد صندوق به تأسی از بند چهارم اساسنامه تشکیل پگاه است که در آن آمده است: «ارایه خدمات رایگان آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان نیازمند و بی بضاعت.»

چه کسانی عضو صندوق تعاونی پگاه می شوند؟

دانش آموزانی که عضویت این صندوق را دریافت می کنند از میان خانواده های زیر انتخاب می شوند:

۱/ قربانیان درجه ۱ جنگ: فرزندان سربازان کشته شده در میدان نبرد، فرزندان افرادی که در حملات تروریستی و انفجارات ناشی از آن جان خود را از دست داده اند و منبع عایداتی خانواده از بین رفته است.

۲/ قربانیان درجه ۲ جنگ: خانواده هایی که در اثر جنگ از منطقه و ولایت خود آواره شده و اکنون در یک شرایط دشوار و سخت زندگی قرار داشته باشند.

۳/ خانواده های فقیر و بی بضاعت: افرادی که منبع عایداتی کافی و مناسب ندارند و در تأمین نیازمندی های اولیه زندگی خود با مشکلات و دشواری هایی مواجه اند.

علاوه بر موارد بالا، دو متغیر جنسیت و صنف درسی نیز در پذیرش دانش آموزان در صندوق تعاونی پگاه نقش دارند. جامعه ما متأسفانه جامعه مردسالار است. نگاه حمایت گرانه ای که معمولاً در خانواده برای فرزندان پسر وجود دارد، در خیلی موارد برای فرزندان دختر وجود ندارد. هنوز هم عده زیادی خانواده ها هستند که ترجیح می دهند روی فرزندان پسر خود بیشتر سرمایه گذاری کنند، تا فرزندان دختر. به همین ترتیب، در هنگام مواجه با مشکلات و دشواری های زندگی، ترجیح می دهند دختران خود را قبل تر از پسران از فرصت های تحصیلی محروم سازند. به همین خاطر، تعداد دانش آموزان دختر که عضو صندوق تعاونی پگاه هستند، حدود ۱۰% بیشتر از تعداد پسران است.

به همین ترتیب، خانواده ها به فرزندان شان که هنوز در سنین پایین تر هستند، بیشتر توجه دارند و اجازه برخورداری بیشتر از فرصت ها و امکانات را برای شان می دهند. شاید هم به این دلیل باشد که فرزندان کوچک تر نیاز به حمایت و توجه بیشتر دارند و نیز خانواده ها نمی توانند عملاً از نیروی کار آنها به درستی استفاده کنند. اما وقتی فرزندان بزرگتر می شوند، می توانند به عنوان یک نیروی موثر کار در کنار بزرگان خانواده نقش ایفا کنند. به همین خاطر اعضای خانواده انتظار دارند آنان در افزایش میزان درامد خانواده سهم بگیرند. اما از جانب دیگر، این کودکان در مرحله اساسی تری از درس و آموزش خود رسیده اند و نیاز به فراغت و وقت بیشتر برای مرور درس های خود دارند. بنابرین، به میزانی که صنف درسی دانش آموز بالاتر می رود، آنان فرصت بیشتر و راحت تری برای عضو شدن صندوق تعاونی پگاه به دست می آورند.

مراحل عضویت در صندوق تعاونی پگاه

عضویت در صندوق تعاونی پگاه معمولاً در آغاز سال تعلیمی و در هنگام ثبت نام انجام می شود. خانواده هایی که می خواهند عضو صندوق تعاونی پگاه شوند، قبل از ثبت نام در مکتب، ابتدا فرم مخصوص صندوق را از مدیریت مالی دریافت کرده و آن را تکمیل می کنند. این فرم بعداً توسط یک هیأت مخصوص، متشکل از اعضای ارشد مکتب بررسی شده و متناسب با آن، مبلغ مشخصی به عنوان سهم صندوق مشخص شده و در فرم درخواستی درج می شود. در برخی موارد، مبلغ اختصاص یافته برعلاوه فیس کامل یک سال، شامل یونیفرم، قرطاسیه، حمل و نقل و کتاب های درسی نیز می گردد.

در رابطه با خانواده هایی که شناخت قبلی وجود ندارد، برعلاوه تکمیل فرم صندوق، یک مصاحبه اختصاصی نیز انجام می شود تا شناخت بهتر از وضعیت خانوادگی و اقتصادی وی حاصل گردد. نتیجه فرم تکمیل شده توسط اعضای مدیریت مالی با خانواده شریک می شود. خانواده هایی که از سهم اختصاص یافته رضایت ندارند، می توانند برای یکبار دیگر خواستار تجدید نظر و سهم بیشتر شوند.

تعداد دانش آموز و مقدار پول اختصاص یافته صندوق تعاونی (۱۳۹۴ – ۱۳۹۹)

جدول زیر میزان حمایت صندوق تعاونی پگاه را در طول شش سال فعالیت آموزشی این نهاد نشان می دهد.

حمایت از صندوق تعاونی پگاه

در برخی سال ها، جمعی از افراد خیر اجتماعی و نیز کارمندان پگاه نیز در غنامندی صندوق تعاونی پگاه سهم گرفته اند. این افراد یا به طور مستقیم با اعضای ارشد پگاه تماس گرفته و میزان سهم خود را ذکر کرده اند و یا از طریق ابزارهای ارتباط مکتب در تماس شده و مقدار و شرایط حمایت خویش را اعلام کرده اند. برخی دوستان به طور مشخص مسوولیت هزینه درسی فرد/ افراد خاصی از دانش آموزان را به عهده گرفته و آن را پرداخت کرده اند. برخی دیگر، پول شان را در اختیار اعضای صندوق گذاشته اند و صلاحیت مصرف آن را به اعضای صندوق واگذار کرده اند. لیست افراد و نیز مقدار پولی را که تا حال دریافت شده است، در اینجا ملاحظه کنید.

راه های تماس با مکتب:

ایمیل آدرس: pphs1394@gmail.com

فیس بوک: لیسه پگاه

شماره های تماس: ۷۴۷۱۵۹۱۵۳-۰۰۹۳          ۷۴۷۱۵۹۱۵۲-۰۰۹۳

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x