+93-747-159-153 — pphs1394@gmail.com

رونمایی کتاب مزه دود

August 4, 2019

دیروز دوشنبه، ۳۰ ثور ۱۳۹۸ از کتاب مجموعه داستان «مزه دود» رونمایی شد. در این برنامه محترم داکتر حمیرا قادری، داستان نویس و منتقد ادبی، محترم آقای وحیدی، کارمند وزارت معارف، جمعی از اولیا، آموزگاران و دانش آموزان لیسه پگاه اشتراک داشتند.
خانم قادری در صحبت های صمیمانه و آموزنده ای که در این برنامه داشت، از دشواری ها و تلخی های زندگی خود سخن گفت؛ از دوران مکتب، تحصیل، مهاجرت و نامهربانی هایی که در طول این دوران تحمل کرده است یادآوری کرد. او با بیان این ماجراها، دوران و محیط آموزشی خود را با امروز مقایسه کرد. خانم قادری از دانش آموزان خواست قدر این لحظه ها و فرصت ها را بدانند. منتظر نباشند که خوشبختی با دستان دیگران در زندگی آنان رقم بخورد، بلکه خود خالق خوشبختی های خود باشند و خود را برای ساختن یک آینده سرشار از موفقیت آماده سازند. خانم قادری چاپ کتاب مزه دود را به دانش آموزان تبریک گفت و وعده سپرد در حد توان و امکان با دانش آموزان پگاه در تقویت مهارت نویسندگی و چاپ آثار بعدی آنان یاری خواهد کرد.
آقای محمد امان، ماستر ادبیات دری و از آموزگاران لیسه پگاه در مورد رویکرد نویسندگی در مکتب پگاه سخن گفت و نیز اینکه خلاقیت و آفریدن برای پگاه و دانش آموزان آن چقدر مهم است. آقای مهریار تأکید کرد که توجه به ادبیات کودک برای ما نهایت ارزشمند است و ما در حد توان، به غنامندی آن در نظام آموزشی خود توجه داریم.
یحیا آرض، دانش آموز صنف دوازدهم و انجیلا الیاسی، دانش آموز صنف یازدهم و هر دو از نویسندگان مجموعه داستان «مزه دود» در مورد مراحل چاپ و انگیزه تألیف کتاب و نیز تأثیر آن در رشد تفکر و مهارت های خود صحبت کردند. مرضیه سعادت نیا، دانش آموز صنف دوازدهم، یکی از داستان هایش را ازین مجموعه برای حاضران خواند.
ایده اولیه تألیف کتاب «مزه دود» از جانب شمسیه دریابی، دانش آموز صنف دوازدهم مکتب بین المللی Think Global school مطرح شد. مراحل نوشتن و ویرایش آن در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ انجام شد. و سرانجام در ماه ثور امسال از سوی انتشارات پگاه در چاپخانه مقصودی به چاپ رسید. مقدمه این کتاب را محترم آقای یعقوب یسنا، نویسنده و پژوهشگر ادبی نوشته است. در این کتاب مجموعاً ۲۷ داستان از ۲۰ نویسنده در ۱۵۵ صفحه به چاپ رسیده است.
شمسیه دریابی، در سپاسنامه ای که در آغاز کتاب نوشته است، در توصیف کتاب گفته است: کتاب «مزه دود» مجموعه ای از داستان های دانش آموزان پگاه است. این کتاب، بیان و صدایی از یک نسلی است که مزه “دود” مجال راحتی و آسودگی را از کام آنان ربوده است. این کتاب یک صدا، یک آغاز و یک دستاورد بزرگ و خلاقانه از نسل جدید افغانستان است.
آقای یسنا در قسمتی از مقدمه در مورد کتاب گفته است: داستان‌ها به زندگی انسان و نوجوان افغانستانی ارتباط می‌گیرد. زندگی افراد از چشم‌انداز نوجوان روایت شده‌است. امید، آرزو و رنج نوجوانان را در کشور ناآرام و جنگ‌زده‌ی افغانستان و به‌یژه در شهر کابل نشان می‌دهد.
جدا از نگاهِ فنی و محتوایی به داستان‌ها؛ واقعیت این است‌که نوشتن این‌همه داستان توسط نوجوانان، موفقیتی بزرگ برای ادبیات داستانی کودک و نوجوان در افغانستان است‌.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x